Modda kraftförsörjningen i digitalkamera
Carl
2010-05-23 21:16:34 UTC
Skrev i en tidigare tråd om mina problem med batteridrift av min
digitalkamera (Sony DSC-W12). Kontentan var att kameran drar ut
batterierna på nolltid. Nu ska jag fixa så jag kan driva kameran på
nätspänning via batterieliminator (ev. genom USB-don) i alla fall.
Batterieliminator med ställbar utspänning köpes billigt på t ex Clas
Ohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149870355).

Det finns ett DC-don på kameran, man kan köpa nätdel av Sony
(specialdon, verkar inte gå att köpa) men det har inte jag tänkt göra.
Batterierna är två vanliga AA och ger nominellt 2*1.3V=2.6V.

I princip ser jag två strategier:
1. Batterieliminatorn får driva där DC-donet går in
2. Batterieliminatorn får driva på batteripolerna

USB-mini-B finns för anslutning till datorn. Jag har noterat att
kameran inte strömförsörjs från denna. Rimligt då Sony i så fall inte
kan tjäna pengar på att sälja nätdelen.

Jag har hittat servicemanual till kameran. En del (inte fullständigt)
blockdiagram, kopplingsscheman och kretskortslayouter finns, är väl
för att dom bara vill ha med det som verkligen kan behöva användas av
reparatörer etc och vill hålla resten icke-officiellt. Vad gäller
kretsar så är en del listade med modellnummer men återigen, inte alla.
Några screenshots från manualen:
http://tinyurl.com/34alrfo

I alla fall, en huvudkrets för elkraftförsörjning finns där DC-donet
och spänning från batterierna går in och ett antal spänningar kommer
ut (samt en hel del annat också). Kretsen är inte namngiven i manualen
men jag har tagit isär kameran, lokaliserat kretsen och läst
modellnumret som står på den ("SONY D3434GA"). Har sökt och ser att
den finns och att det är en Sony-krets men hittar inget datablad eller
liknande på den tyvärr.

Jag har hittat högupplöst foto på Sonys nätagg (AC-LS5) och enligt det
ger det 4.2V 1.5A.

Snyggast lösning vore följande: löda på så att 5V från USBn driver där
DC-donet ska driva. Dock: där förväntas uppenbarligen 4.2V och inte 5,
och jag har som sagt inget datablad för elkraftkretsen så jag kan
kolla vilka spänningar som är OK. Men om en sån elkraftkrets förväntar
sig 4.2V oregulerad, nog tusan borde det funka med 5V? Åsikter?
Riskerar jag att bränna sönder kretsen (på sikt)? (Visst - med
batterieliminator till USB-donet kan jag ställa batterieliminatorn på
4.5V, men enligt denna snygga lösning ska jag ju kunna driva USB-donet
från en dator också och då blir det ju ca 5V som kommer.)

Kolla gärna länken ovan, kopplingsschemat för USB-donet. Bör inte vara
några problem att ta 5V direkt från VCC-pinnen, eller hur? Går ju
genom en 10kOhm-motstånd sen så det verkar ju knappast vara tanken att
ström ska flyta där (som väntat). Vad motståndet och dioderna gör sen
förstår jag inte (är väl inte så viktigt heller). Går ju också till
"USB_JACK_IN", har dock inte hittat denna nån annan stans så jag vet
inte vart den tar vägen.

På länken finns också "Power block diagram". DC-donet längst till
vänster, batteriet ovanför, stora kretsen i mitten är alltså
huvudkretsen för elförsörjningen.

Ett alternativ skulle vara att använda en DC/DC, dock hittar jag inga
vettiga såna på Elfa, hittar ingen med utspänning mellan 3.3 och 5,
jag behöver ju ca 4.2. Tips på annan leverantör, borde ju finnas?
Varierbar utspänning med pot skulle ju funka men skulle helst inte
använda det.

Problem med DC/DC om jag ska få ström från USB-donet är över huvud
taget att då måste DC/DCn läggas i kameran och där är det trångt.
Skippar jag USB-donet dock och bara leder in spänningen från
batterieliminatorn skulle jag kunna ha DC/DC-donet hängandes utanför
kameran. Dock troligtvis inte nödvändigt eftersom batterieliminatorn
har ställbar spänning i hyfsat många steg.

Enklaste lösningen är trol. Clas Ohlsons batterieliminator, ställa in
den på 3V och driva på batteripolerna, eller ställa in den på 4.5V och
driva på DC-donet. Men att använda USB-donet skulle vara snyggare. Och
då är frågan om det är att mata in 5V när 4.2 förväntas.

Allmäna åsikter? Svar på frågor ovan? Tack på förhand.

(Om jag ska gå på DC-donet så återstår frågan hur jag ska behandla +/-/
jord-polerna från det, återkommer med frågor om det i så fall.)
Charlie R
2010-05-23 23:57:21 UTC
Post by Carl
[...]
Det är nog mer praktiskt att köpa en ny kamera, om det inte är så
att du kan få den åtgärdad på garantin. Min spegelreflex klarar
sig i en vecka på batteriet vid daglig turistanvändning, och skulle
inte det räcka finns både batterier, nätagg och batterigrepp att köpa.
Post by Carl
Batterierna är två vanliga AA och ger nominellt 2*1.3V=2.6V.
1. Batterieliminatorn får driva där DC-donet går in
2. Batterieliminatorn får driva på batteripolerna
Det finns en fjärde också: köp fler batterier. ladda dem
och stoppa i fickan. Då kan du plåta på platser dit inte
sladden räcker.

Charlie.
Peter Justesen
2010-05-24 05:46:34 UTC
Post by Carl
[...]
En diod (ex 1N4007) i serie, sänker spänningen ytteligare 0,5-0,6V och tar
nästan ingen plats.
kan kanske gömmas i kabeln?