Bipolära kondensatorer
Totte Z
2011-04-04 21:47:08 UTC
Jag hittar inte min fråga på nätet; kan man ersätta en bipolär
kondensator (i ett delningsfilter i högtalare) med två "korskopplade"
el.lyt.kondensatorer?
Alf.F
2011-04-08 20:39:19 UTC
Post by Totte Z
Jag hittar inte min fråga på nätet; kan man ersätta en bipolär
kondensator (i ett delningsfilter i högtalare) med två "korskopplade"
el.lyt.kondensatorer?
Nej man kan inte paralellkoppla, man måste seriekoppla med lika poler
mot varandra, t.ex. plus mot plus. Välj bra elyter med låga förluster
och bägge elyterna måste ha minst dubbla kapacitansen som den bipolära
kondingen hade för att uppnå motsvarande resultat och minst
motsvarande spänning, var för sig.
Bägge kondensatorena bör vidare även vara av samma märke och ålder
annars får man lätt snedbelastning. Samma problem uppstår som när man
mixar olika laddbara battterier då det ofta uppstår snedladdning.

/Alf