Skogsbrandsfara
- Kjelle
2011-06-12 23:45:50 UTC
Det finns när det gäller radiosändningar, ett värre problem
och det är "s-plosivs", dvs överdrivna s-ljud. De kan ev
förebyggas med en lovikkavante eller bättre mikrofonteknik.
Det problemet finns inte i mina radioapparater
tack vare att dessa har hög ljudkvalité.
Det är alltså ett tekniskt problem i dåliga
radiomottagare som har för smal MF-bandbredd
och då tål de inte starka höga frekvenser.
Jag har en 25 .- radio som går på batteri och när de inte levererar
tillräckligt med ström blir ljudet uselt. Och nu efter två års
användning börjar stationsinställningen "rulla" efter en stund. Då är
det bara att pilla på den ratten igen. Inte så roligt alla gånger. Men
man får nog .inga bra grejer för 25 spänn längre ;)
Det där gäller sändningar från Sveriges Radio.
När det gäller övriga privatägda radiosändningar har
de ofta dåligt iställda dynamikkompressorer där de är
inställda enbart för kvantitet istället för kvalitet
för att låta högst (loudness war).
Jag borde inte skrivit radiosändningar enbart. Inspelning hade varit ett
bättre ord där "s-plosivs" kan förekomma. De ljuden kan bero på hur den
som sjunger eller pratar in i micken, är man för nära kan det låta fel,
fast det kan ju bero på hur man vill att det ska låta också. En fel
sorts av mick eller en dålig sådan kan också spela en roll i hur det
kommer att låta. Och som du skriver kompressorer och sånt kan ju också
spöka.
Jag har jobbat i den branschen som tekniker i några
år och har därför kunskaperna i ämnet.
Jo, jag vet, har kikat in på din hemsida några gånger och är mäkta
imponerad över vad man kan läsa om där..
Kjelle
Ken
Visst finns det många orsaker till att det kan låta illa i en radio.
- Kjelle
2011-06-14 00:40:54 UTC
klipp
Post by Ken
Post by - Kjelle
[...]
Joe Meek tillverkade en "PC PRE-AMP GUITAR/MIC E.Q/COMPRESSOR" som var
populär för många år sedan. Har du stött på några såna grejer?
http://cgi.ebay.co.uk/JOE-MEEK-MEEKQUALISER-p-c-preamp-compressor-equalizer-/280667055471

Kan en sån vara värd en femhundring?
Kjelle
- Kjelle
2011-06-30 08:19:55 UTC
Post by - Kjelle
[...]
Nej. Läste en recension hos harmonicentralen:

" Once the MQ1 is connected to any soundcard line in, you hear some
noise..then when you turn the unit ON, even with the gain right down,
the noise is horrendous - the unit picks up everything going on in the
pc case, including mouse movements ! And yes again, the earthing strap
is connected to the chassis - for all the good it does..."
http://www.harmonycentral.com/products/100791
--
Kjelle