Hjälpstartmanick
Peter Justesen
2009-12-21 16:27:43 UTC
Jag har svårt att förstå hur man kan starta bilen med hjälp av en sådan här.
Även när bilens batteri är tomt.
Vad jag förstår så skall den anslutas till bilens cigarettändaruttag.
Kan det verkligen fungera?
http://www.conrad.se/?ws_tp1=nl&ref=newsletter&subref=2009nlv51/855246&article=855246
buss100
2009-12-21 19:23:21 UTC
Jag har sv rt att f rst hur man kan starta bilen med hj lp av en s dan h r.
ven n r bilens batteri r tomt.
Vad jag f rst r s skall den anslutas till bilens cigarett ndaruttag.
Kan det verkligen fungera?http://www.conrad.se/?ws_tp1=nl&ref=newsletter&subref=2009nlv51/85524...
Startkablar och extra batteri funkar också.
Varianten på länken tar nog en stund, om den laddar bilens batteri via
ciggtändaren, ingen direktstart. Billigare varianter finns på ex
"harald nyborg".
Ken
2009-12-21 20:02:50 UTC
Post by Peter Justesen
[...]
Ja om du väntar någon timme eller flera
så att bilens batteri blivit uppladdat.
buss100
Hur mycket av det lilla 10Ah batteriet kan man få över i bilens?
Peter Justesen
2009-12-22 07:22:23 UTC
Post by buss100
Post by Ken
Post by Peter Justesen
[...]
Den där hjälpstartsmanicken måste väl också ha högre spänning än
bilbatteriet för att strömmen skall "vandra över".
Ken
2009-12-22 12:40:44 UTC
Post by Peter Justesen
Post by buss100
Post by Ken
Post by Peter Justesen
[...]
Jo. Manicken är ganska värdelös faktiskt.
Kanske fungerar på sommaren?
buss100
2009-12-22 15:26:19 UTC
Post by Peter Justesen
Post by buss100
Post by Ken
Post by Peter Justesen
[...]
Går det inte att göra en "aktiv" överföring, och tömma de 10Ah nästan
helt?
x***@y.z
2009-12-22 15:48:37 UTC
On Tue, 22 Dec 2009 07:26:19 -0800 (PST), buss100
Post by buss100
Post by Peter Justesen
Post by buss100
Post by Ken
Post by Peter Justesen
[...]
Ett dåligt laddat (eller urladdat) batteri har lägre spänning än
normalt.
Var den inte på tre Ah?
buss100
2009-12-23 03:02:01 UTC
Post by buss100
Post by Peter Justesen
Post by buss100
Post by buss100
Jo.  Manicken är ganska värdelös faktiskt.
Kanske fungerar på sommaren?
Går det inte att göra en "aktiv" överföring, och tömma de 10Ah nästan
helt?
Var den inte på tre Ah?- Dölj citerad text -
- Visa citerad text -
Kollade igen 3Ah!!??? 7A starthjälp.... Skall det vara till en moppe?
x***@y.z
2009-12-23 08:41:00 UTC
Post by buss100
Post by Peter Justesen
Post by buss100
Post by buss100
[...]
Inte räcker det särdeles långt i alla fall. Har man dessutom dragit ur
batteriet och inte fått bilen att starta, gör knappast denna lilla
dosa någon nytta. Själv skulle jag hellre lägga pengarna på ett rejält
extrabatteri och ett par startkablar som jag skulle förvara i en låda
i bagageutrymmet. Det skulle inte ta mycket plats och det skulle bli
ungefär samma pris.

Ett vanligt bilbatteri ligger normalt på c:a 60 Ah, om någon som läser
här inte känner till det.
Peter Justesen
2009-12-23 15:06:49 UTC
Post by buss100
Post by x***@y.z
On Tue, 22 Dec 2009 07:26:19 -0800 (PST), buss100
Post by buss100
On Tue, 22 Dec 2009 08:22:23 +0100, "Peter Justesen"
Post by Peter Justesen
Man kan alltså anse att den är starkt överreklamerad och en falsk trygghet.
Ken
2009-12-23 16:25:51 UTC
Javisst. Allt går att sälja med mördande reklam.
Hairy Lethal
2010-01-03 11:38:51 UTC
Post by Peter Justesen
Jag har svårt att förstå hur man kan starta bilen med hjälp av en
sådan här. Även när bilens batteri är tomt.
Vad jag förstår så skall den anslutas till bilens
cigarettändaruttag. Kan det verkligen fungera?
Om du ha 100A/t batteri i bilen du behöva INTE hela kapacitiet för att
starta bilen. 30-sekund på 250 Ampere startmotor är bara 2A/t.
Post by Peter Justesen
Ja om du väntar någon timme eller flera
så att bilens batteri blivit uppladdat.
Exact!
Post by Peter Justesen
Post by buss100
Hur mycket av det lilla 10Ah batteriet kan man få över i bilens?
Upp till 5A/t, kanske?
Post by Peter Justesen
Den där hjälpstartsmanicken måste väl också ha högre spänning än
bilbatteriet för att strömmen skall "vandra över".
Kanske 40 - 80%. Ett tomt batteri pole spänning
kan ligger omkring 11,5v - 12,2v.
Ett 10A/t batteri pole spönning kan vara i området 13,5v - 14,5v.
Skillnaden är tillräkligt för att ladda bilbatteriet för en kort stund.

Det ska ladda på kanske 10 Ampere, men efter några minuter komma det at
sänka medan bilbatteri spänningen stiger. Men bilbatteriet är så stor
gämfört med det lilla 10A/t. 30 minuter kanske räcker för att starta en
"helsosam" bil ned ett bra batteri.

/H
Ichimusai
2010-01-04 09:29:52 UTC
Post by Peter Justesen
[...]
Bra inlägg tycker jag i övrigt men ett kort litet påpekande,
amperetimme skall som enhet skrivas Ah och inte A/t vilket kan vara
lite förvirrande för en del eftersom det blandar enhet och storhet och
dessutom betyder "ampere per tid" vilket inte är rätt.

Skriver man storhetsmässigt kan man skriva I*t eller bara It som är
ström gånger tid. Om man sedan mäter tiden i sekunder eller timmar;
strömmen i ampere eller någon annan enhet betyder bara
omräkningsfaktorer.

/Ichimusai
buss100
2010-01-12 15:41:22 UTC
[...]