Driva 12st 12v fläktar?
Benny Bengtsson
2010-02-10 02:50:52 UTC
Hej!

Jag vill sätta fläktar vid mina vattenradiatorer för att få "loss" mer
värme från dom. Det finns kommersiella apparaturer att köpa, men dom
kostar dryga tusenlappen per radiator...

Jag tänkte köpa 10-12 st 12volts 90mm fläktar av samma typ som man
sätter i ett datorchassi.

Frågan är vad jag skall driva dessa med?

Standard verkar vara 12V, 01Amp på den typen av fläktar.

Antar att om jag väljer godtycklig 12V-batterieliminator så kommer den
att brinna.

Vad skall det stå på den för att jag skall slippa gå och oroa mig?

MVH/
Benny
Ken
2010-02-10 12:48:09 UTC
On Tue, 9 Feb 2010 18:50:52 -0800 (PST), Benny Bengtsson
Post by Benny Bengtsson
[...]
Du måste först ta reda på hur mycket fläktarna kommer att förbruka.
Det finns fläktar med olika styrka som är lika stora och tar därmed
olika mycket ström.
Därefter väljer du en nätadapter som ger ut 12V och som orkar ge
mer ström (Ampere) än vad fläktarna tar.
buss100
2010-02-10 13:46:40 UTC
Post by Benny Bengtsson
[...]
mer ström (Ampere) än vad fläktarna tar.- Dölj citerad text -
- Visa citerad text -
Prova ett agg från en dator. Gärna gammal at nätdel. De startar upp
lättare. Har ett som startar med bara en cd inkopplad.
Curt Gustavsson
2010-02-11 18:15:31 UTC
> [...]

BB> kommer den att brinna.
BB> Vad skall det stå på den för att jag skall slippa gå och oroa

- I princip skall det nog stå 12V DC (antar det är
likspänningsfläktar) 2A.

Men tio fläktar x 0,1A som paralellkopplas drar teoretiskt 1,0A.
Dubbla den siffran och välj ett nätaggregat på minst 2A.
Koppla ihop dem, mata sedan från ett bilbatteri med en
amperemätare i serie, så får du veta.

- Men blir det inte en massa oljud? Det finns radiatorer som har
en massa vertikala plåtkanaler för termisk rörelse som lyfter av
värmen effektivare än den släta ytan (=konvektorer).

- Är radiatorns returledning fortfarande så varm att det finns
värme att lyfta av?

/ CG
buss100
2010-02-12 15:48:27 UTC
Post by Curt Gustavsson
> [...]
värmen effektivare än den släta ytan (=konvektorer).
- Är radiatorns returledning fortfarande så varm att det finns
Ett pc agg kan ge 7V, om man vill ha lite mindre ljud(blir mindre
luftflöde med). Man jordar via 5V, och får skillnaden. Tror det är
strömsnålare än gamla transformator adaptrar.
Curt Gustavsson
2010-02-13 11:07:50 UTC
Post by buss100
Ett pc agg kan ge 7V, om man vill ha lite mindre ljud(blir mindre
luftflöde med). Man jordar via 5V, och får skillnaden. Tror det
är strömsnålare än gamla transformator adaptrar.
- Bra idé.

Man behöver sannolikt inte fullt "påblås", bara förbättrad
luftcirkulation.

Annars kan jag tänka mig en spänningsregulator typ LM320 eller vad
den nu heter.

/ CG
Alf.F
2010-02-14 03:55:31 UTC
Ett nätaggregat till PC är väl lite overkill om man behöver 12 Volt/1
A. = 12 Watt
Antag normalt PC Nätagg är på ca 300W med 10% värmeförlust obelastat +
en inbyggd fläkt som väsnas.

Det går bra att ta spänning mellan +5Volt och +12 Volt på ett sådant
aggregat, för att få 7 Volt, så länge man har en motsvarande last
mellan jord och +5 Volt.
En helt obelastad 5Voltsutgång riskerarr att spränga nätaggregatet om
man kopplar in ett gäng fläktar på detta sätt utan motsvarande last
till jord. => BIG BOOOOM!!! med risk för omkringflygande
metallsplitte och brinnande kablarr. Absolut ingen överdrift från min
sida. Varje eltekniker med lite experimentlystnad har nog medvetet
sprängt kondensatorer och kan intyga att effekten kan bli överraskande
häftig.

Det som händer är att rätt präktiga 5Volts kondensatorer plötsligt får
12 Volt över sej och de börjar koka tills det inre trycket blåser
kondensatorburken. I bästa fall finns ett fungerande övertrycksskydd
och då läcker det bara ut lite elektrolyt utan smäll, vilket iofs kan
vara illa nog. Ev metall-splitter kan även orsaka överledning mellan
220 Volt och lågspänningssidan, vilket kan vara obehagligt.
Säkert kan det nog även ta eld om oturen är framme med tanke på att
vissa delar av ett PC nätagg kan lämna ström nog för att duga till en
liten pinnasvets.

Det finns bättre sätt att få alternativa spänningar från ett PC
nätaggregat men endast de som redan vet hur bör ge sej på detta.

Mitt råd är att köpa ett lite mindre switchat aggregat med tillräcklig
strömkapacitet för att klara startströmmen från dina fläktar.
Finns troligen med variabel utspänning från Clas eller Kjell.

Jag har själv aldrig kollat hur 10 parallella borstlösa fläktar
uppträder som startlast men gissar att man nog gärna hade velat ha
någon form av kapacitiv kompensation eller ett offermotstånd för att
få lång livslängd på nätaggregatet och stabil fart på fläktarna utan
att fläktmotorerna går onödigt varma pga av ev strömrippel.
Tror inte backemk'n ska var något problem på denna fläkttypen men jag
hade själv kollat upp detta om jag gjort något liknande projekt. Om
inte annat så vill du kankse så småningom komplettera med individuell
temperaturstyrning och varvtalsövervakning och då är det ju bra att
veta hur regleringen ska se ut.

Alla kan ju inte vara elektriskt bevandrade när det gäller olika
elprylar, men var då även försiktiga med att både ta och ge obeprövade
råd eftersom risken för någon form av skada kan finnas.

/Alf
/ CG
buss100
2010-02-14 14:12:26 UTC
Post by Curt Gustavsson
Post by buss100
[...]
/ CG- Dölj citerad text -
- Visa citerad text -
Har man som jag 1m hög trave med gamla at agg, så får de jobba med
div. I verkstan sitter ett och driver en cd, som spelar musik. Och div
labborationer. Är du säker på att ett pc agg är helt oskyddat? Tycker
det stannar rätt så fort(utan probbs) när man felkopplar. Och startar
snällt efter lite vila.
buss100
2010-02-14 14:15:42 UTC
Post by Curt Gustavsson
Post by buss100
[...]
snällt efter lite vila.- Dölj citerad text -
- Visa citerad text -
Har även kört utan inbbygda fläkten. Bara att klippa kablen om det
stör. Drev en prosessdator i flera år utan probbs. Sitter det inte
överhettningsskydd?
Alf.F
2010-02-14 20:28:06 UTC
On Sun, 14 Feb 2010 06:15:42 -0800 (PST), buss100
Post by buss100
Post by Curt Gustavsson
Post by buss100
[...]
Det finns överspänningsskydd, överströmsskydd, transientskydd och
övertempskydd i de flesta pc nätaggregat. Det mesta återfinns på
primärsidan som alltid i dessa sammanhang. Det är liksom
grundprincipen med primärswitchade nätaggregat.

Det finns inget skydd för överspänning in på 5 volten via
12-voltsutgången och det finns ingen reglerkrets på 5volten som
motarbetar backström på denna typ av nätagg liksom på alla
konventionella nätagg som jag känner till, oavsett användningsområde.
Det hade krävt åtminstone ett klass B steg vilket man knappast
designar för i dessa sammanhang.
De flesta konventionella nätaggregat för PC har ingen egentlig
reglering på 5-Volten öht. Reglering och återkoppling ligger enbart på
12-Volten.

Om du kan avstå ett nätaggregat och vill ha erfarenhet den
experimentella vägen, testa att lasta mellan 5 och 12 volt utan andra
laster. Med 10 Ohm last tar det nog mindre än 1 minut innan något
spännande händer. Åtminstone skyddsglas rekommenderas trots att
nätaggregat oftast har bra inkapslade metallhöljen.

Grattis om det gick ok att klippa fläkten men med insikt om fläktens
betydelse för drift&el-säkerhet och konsekvenser av överhettad
elektroniks funktion och livslängd hade en tekniker nog aldrig gjort
det utan hellre byggt något termostatreglerat om fläkten varit
störande. Tror inte fläkten var en överflödig ursprungsdesign.

Poängen är att man bör ha hela bilden klar för sej själv innan man
rekommenderar någon annan att rensa gräsklipparknivar eller använda
nätaggregat på sätt de inte är designade för. Åtminstone är DU som
förmodat sakkunnig moraliskt ansvarig för att inget livsfarligt händer
den osakkunnige.

Själv har jag designat en del elektonik för kommersiella kunder och
har byggt lite även för mitt eget nöje. Trots det köper jag gärna mina
nätaggregat färdigbyggda, i synnerhet om prylarna ska kunna
beröras/hanteras av någon annan än mej. De nätaggregat jag trots allt
hembygger har ofta både hängslen och livrem vad gäller personsäkerhet.

/Alf
buss100
2010-02-15 01:37:23 UTC
Post by Alf.F
On Sun, 14 Feb 2010 06:15:42 -0800 (PST), buss100
Ett n taggregat till PC r v l lite overkill om man beh ver 12 Volt/1
A. = 12 Watt
Antag normalt PC N tagg r p ca 300W med 10% v rmef rlust obelastat +
en inbyggd fl kt som v snas.
Det g r bra att ta sp nning mellan +5Volt och +12 Volt p ett s dant
aggregat, f r att f 7 Volt, s l nge man har en motsvarande last
mellan jord och +5 Volt.
En helt obelastad 5Voltsutg ng riskerarr att spr nga n taggregatet om
man kopplar in ett g ng fl ktar p detta s tt utan motsvarande last
till jord. => BIG BOOOOM!!! med risk f r omkringflygande
metallsplitte och brinnande kablarr. Absolut ingen verdrift fr n min
sida. Varje eltekniker med lite experimentlystnad har nog medvetet
spr ngt kondensatorer och kan intyga att effekten kan bli verraskande
h ftig.
Det som h nder r att r tt pr ktiga 5Volts kondensatorer pl tsligt f r
12 Volt ver sej och de b rjar koka tills det inre trycket bl ser
kondensatorburken. I b sta fall finns ett fungerande vertrycksskydd
och d l cker det bara ut lite elektrolyt utan sm ll, vilket iofs kan
vara illa nog. Ev metall-splitter kan ven orsaka verledning mellan
220 Volt och l gsp nningssidan, vilket kan vara obehagligt.
S kert kan det nog ven ta eld om oturen r framme med tanke p att
vissa delar av ett PC n tagg kan l mna str m nog f r att duga till en
liten pinnasvets.
Det finns b ttre s tt att f alternativa sp nningar fr n ett PC
n taggregat men endast de som redan vet hur b r ge sej p detta.
Mitt r d r att k pa ett lite mindre switchat aggregat med tillr cklig
str mkapacitet f r att klara startstr mmen fr n dina fl ktar.
Finns troligen med variabel utsp nning fr n Clas eller Kjell.
Jag har sj lv aldrig kollat hur 10 parallella borstl sa fl ktar
upptr der som startlast men gissar att man nog g rna hade velat ha
n gon form av kapacitiv kompensation eller ett offermotst nd f r att
f l ng livsl ngd p n taggregatet och stabil fart p fl ktarna utan
att fl ktmotorerna g r on digt varma pga av ev str mrippel.
Tror inte backemk'n ska var n got problem p denna fl kttypen men jag
hade sj lv kollat upp detta om jag gjort n got liknande projekt. Om
inte annat s vill du kankse s sm ningom komplettera med individuell
temperaturstyrning och varvtals vervakning och d r det ju bra att
veta hur regleringen ska se ut.
Alla kan ju inte vara elektriskt bevandrade n r det g ller olika
elprylar, men var d ven f rsiktiga med att b de ta och ge obepr vade
r d eftersom risken f r n gon form av skada kan finnas.
/Alf
Post by buss100
Ett pc agg kan ge 7V, om man vill ha lite mindre ljud(blir mindre
luftfl de med). Man jordar via 5V, och f r skillnaden. Tror det
r str msn lare n gamla transformator adaptrar.
- Bra id .
Man beh ver sannolikt inte fullt "p bl s", bara f rb ttrad
luftcirkulation.
Annars kan jag t nka mig en sp nningsregulator typ LM320 eller vad
den nu heter.
/ CG- D lj citerad text -
- Visa citerad text -
Har man som jag 1m h g trave med gamla at agg, s f r de jobba med
div. I verkstan sitter ett och driver en cd, som spelar musik. Och div
labborationer. r du s ker p att ett pc agg r helt oskyddat? Tycker
det stannar r tt s fort(utan probbs) n r man felkopplar. Och startar
sn llt efter lite vila.- D lj citerad text -
- Visa citerad text -
Har ven k rt utan inbbygda fl kten. Bara att klippa kablen om det
st r. Drev en prosessdator i flera r utan probbs. Sitter det inte
verhettningsskydd?
Det finns versp nningsskydd, verstr msskydd, transientskydd och
vertempskydd i de flesta pc n taggregat. Det mesta terfinns p
prim rsidan som alltid i dessa sammanhang. Det r liksom
grundprincipen med prim rswitchade n taggregat.
Det finns inget skydd f r versp nning in p 5 volten via
12-voltsutg ngen och det finns ingen reglerkrets p 5volten som
motarbetar backstr m p denna typ av n tagg liksom p alla
konventionella n tagg som jag k nner till, oavsett anv ndningsomr de.
Det hade kr vt tminstone ett klass B steg vilket  man knappast
designar f r i dessa sammanhang.
De flesta konventionella n taggregat f r PC har ingen egentlig
reglering p 5-Volten ht. Reglering och terkoppling ligger enbart p
12-Volten.
Om du kan avst ett n taggregat och vill ha erfarenhet den
experimentella v gen, testa att lasta mellan 5 och 12 volt utan andra
laster. Med 10 Ohm last tar det nog mindre n 1 minut innan n got
sp nnande h nder. tminstone skyddsglas rekommenderas trots att
n taggregat oftast har bra inkapslade metallh ljen.
Grattis om det gick ok att klippa fl kten men med insikt om fl ktens
betydelse f r drift&el-s kerhet och konsekvenser av verhettad
elektroniks funktion och livsl ngd hade en tekniker nog aldrig gjort
det utan hellre byggt n got termostatreglerat om fl kten varit
st rande. Tror inte fl kten var en verfl dig ursprungsdesign.
Po ngen r att man b r ha hela bilden klar f r sej sj lv innan man
rekommenderar n gon annan att rensa gr sklipparknivar eller anv nda
n taggregat p s tt de inte r designade f r. tminstone r DU som
f rmodat sakkunnig moraliskt ansvarig f r att inget livsfarligt h nder
den osakkunnige.
Sj lv har jag designat en del elektonik f r kommersiella kunder och
har byggt lite ven f r mitt eget n je. Trots det k per jag g rna mina
n taggregat f rdigbyggda, i synnerhet om prylarna ska kunna
ber ras/hanteras av n gon annan n mej. De n taggregat jag trots allt
hembygger har ofta b de h ngslen och livrem vad g ller persons kerhet.
/Alf- Dölj citerad text -
- Visa citerad text -
Med tanke på alla skydd som finns. Vad kan gå fel?
Teodor Väänänen
2010-02-15 03:30:09 UTC
Post by buss100
Post by Alf.F
On Sun, 14 Feb 2010 06:15:42 -0800 (PST), buss100
[Lite bortklippt för att undvika en s.k. TL;DR]
Post by buss100
Med tanke på alla skydd som finns. Vad kan gå fel?
Se det från den här sidan istället - vad är konsekvenserna om ett eller
flera av skydden fallerar? En annan aspekt är att skyddskretsarna är
designade för tillfälliga tillstånd, inte konstanta sådana, t.ex.
överspänning då och då, inte konstant på gränsen, etc...

Min grundregel för kraftaggregat är att alltid köpa färdigt om det är
för en icke-elektroniker, annars så designar jag alltid grundligt,
d.v.s. skyddsjordat, dubbelsäkrat, ska kunna leverera märkström konstant
utan överhettning, och viktigast av allt, väl dokumenterat.

Vad gäller dimensionering för ett projekt så brukar jag försöka att
lägga mig någonstans mellan 1:1.33333 och 1:1.5 avseende utström.
En bra resurs är SEMKO 900 - "Råd för självbyggare, sammanfattning av
elsäkerhetskraven på elektronikapparater".

I detta specifika fall är mitt råd ett lämpligt dimensionerat switchat
kraftaggregat från Kjell eller Clas Ohlsson.

/Teo.
--
Teodor Väänänen | Don't meddle in the affairs of wizards,
<***@algonet.se> | for you are good and crunchy with
Remove stupidity to reply. |
buss100
2010-02-15 16:55:50 UTC
On 15 Feb, 04:30, Teodor Väänänen
Post by Teodor Väänänen
Post by buss100
[...]
Remove stupidity to reply.     |
Tror nog att största risken är fläktarna....
Kollade effekten på pc agget, lätt dubbelt av vad 12st fläktar tar.
Att de kostar gratis är inte fel heller.
Alf.F
2010-02-16 03:08:43 UTC
On Sun, 14 Feb 2010 17:37:23 -0800 (PST), buss100
Post by buss100
Post by Alf.F
[...]
<OT>
Kommentaren får mej att tänka på Titanic, det säkraste båt som
någonsin byggts, men också som elektronik-designer så är det en av de
sista frågorna jag någonsin skulle ställa:

"Med så mycket skydd indesignat skydd, redundanta funktioner i alla
led, till och med dubbla backupkretsar, nu kan väl inget gå fel"

Jag vet i svaret i förväg, baserat på alldeles för många erfarenheter
av den viktagaste designfaktorn som man alltid måste ta hänsyn till.
Det är "den okända faktorn".
</OT>

Tillbaka till BUSS100's fråga,

Jag skrev ungefär:
\
Felskydden finns i huvudsak på primärsidan, vilket borde vara
lättförståligt. 5-volten har inte ens spänningsreglering på
sekundärsidan.
\
Är det kunskap om elektriska kretsar i allmänet eller är det mest om
nätaggregat du har svårt för?

Felskyddens design utgår från korrekt användning av nätaggregaten och
rimliga felscenarion.
By design väntar man sej inte att någon dumfan ska mata ström
baklänges in på sekundären.

Jag har utförlig förklarat riskscenariot så en relativ dumskalle med
minimum av elkunskap ska fatta att det kan gå jäkligt fel.

Ska jag uppfatta din kommentar som att du inte fixar denna nivån?

Har du svårt med teori, visa då lite jävla stake och prova ditt egna
råd på dej själv.

Du hade ju en trave nätaggregat och som last duger en glödlampa.
Det kan ju vara bra för dej att veta om dina råd verkligen fungerar
eller om dom utsätter andra för fara. Om det är det senare kanske du
skulle tänka en gång extra nästa gång du rekommenderar inkoppling av
fläktar eller elprylar i allmänhet.

En komponent för att man ska kunna ge fungerande råd är att det
baseras på någon form av kunskap, logik eller erfarenhet och du har nu
ett lysande tillfälle att skaffa åtminstone den ena delen.

I bästa fall resulterar fläktinkopplingen bara i lite lutläckage från
en blåst konding och det värsta är väl jämförbart med att ta
startkablar från bilen och ladda mobiltelefonen med. Det övernstämmer
rätt väl i både elektriska och kemiska processens resulterande
krafter.

Återkom och rapportera om din nyvunna erfarenhet överenstämmer med vad
jag beskrivit.

När du provar kopplingen, lägg näsan mycket nära nätaggregatet så du
noga ser vad som händer.

De risker detta råd kan medföra behöver jag inte ta ansvar för, då jag
hänvisar till att BUSS100 sakkunnigt rekommenderat, utan förbehåll,
att koppla in fläktar på PC nätaggregat via denna 7-volts-metod och
han tvivlar att det skulle kunna gå fel.

/Alf
Ken
2010-02-16 12:45:28 UTC
buss100 tillhör inte begåvningsreserven.
buss100
2010-02-16 14:05:11 UTC
Post by Ken
Post by Alf.F
När du provar kopplingen, lägg näsan mycket nära nätaggregatet
så du noga ser vad som händer.
buss100 tillhör inte begåvningsreserven.
Är det inte bäst att du stänger av datorn? Du utsätter dig för
explotions risk.

Menar du på fullt alvar att du inte känner till 7V knepet? Har kört så
i flera år. En fläkt i min dator.

Läs och lär http://www.wikihow.com/Convert-a-Computer-ATX-Power-Supply-to-a-Lab-Power-Supply
buss100
http://www.easy-tecs.com/artikeldet.php?proid=1358
buss100
2010-02-16 14:50:28 UTC
Post by buss100
Post by buss100
Post by Ken
Post by Alf.F
[...]
Blev lite nyfiken på konseptet. Hittade
http://www.elementflakten.se/elementflakten-i-detalj/montera-elementflakt-flaktelement-bergvarme-verkningsgrad.html
Nån som hittat mer? Både proffs och hempul av intresse.
Alf.F
2010-02-17 02:50:30 UTC
On Tue, 16 Feb 2010 06:50:28 -0800 (PST), buss100
Post by buss100
Post by buss100
Post by buss100
Post by Ken
Post by Alf.F
[...]
BUSS100 ljuger om han låtsasvara proffs eller ens hempulare.
Om BUSS100 besuttit även den allra lägsta grad av elkunskap borde han
vid detta laget kunnat fattat vad som är problemet med hans olämpliga
råd i denna tråden. Tyvärr verkan han inte kunna det.
Jag bryr mej inte om ifall BUSS100 ofta ljuger i sina inlägg eller
inte alltid verkar så smart, men det som får mej att reagera upprört
är när någon glatt delar med sej av sin okunskap på ett sätt som kan
få otrevliga följder för andra och denna rådutdelare sedan visar total
oansvarighet för vad hans råd kan ställa till med.

/Alf
Ken
2010-02-16 19:01:51 UTC
Post by buss100
Post by Ken
buss100 tillhör inte begåvningsreserven.
Är det inte bäst att du stänger av datorn? Du utsätter dig
för explotions risk.
Mina datorer brukar inte "explotiera" :-)
Post by buss100
Menar du på fullt alvar att du inte känner till 7V knepet?
Jo det känner jag mycket väl till.
Post by buss100
Har kört så i flera år. En fläkt i min dator.
Jo det fungerar utmärkt under rätt förutsättningaar
och det har Alf redan redogjort för.
Alltså att 5-volten måste belastas tillräckligt också,
annars kan nätdelen explodera.
Alf.F
2010-02-17 04:00:13 UTC
Post by Ken
Jo det fungerar utmärkt under rätt förutsättningaar
och det har Alf redan redogjort för.
Alltså att 5-volten måste belastas tillräckligt också,
annars kan nätdelen explodera.
Tror inte det går hem, tyvärr.
Rätt förutsättningar kan ju annars vara att man vill uppnå just denna
effekten.
Även pyttesmå elektrolytkondensatorer kan lagra mycket energi och så
här reagerar en kondensator för överspänning:

Om oturen är framme och med tanke på att en kondensator i ett PC
nätagg kan lagra 1000 ggr mer energi än i filmen bör man hantera
sådana kondensatorer med respekt.
Något förvånande är att elyt-kondensatorer tål så lite överspänning
innan de riskerar att bli handgranater. Skulle reparera ett 12v/5A
nätaggrgat och i brist på passande filterkonding så ersatte jag den
med en konding med samma kapacitans men märkt 10 Volt istället för 16
Volt.
Endast 20% överspänning men den small inom en timme och nätaggregatet
blev definitivt ett fall för skrotåtervinning.

/Alf
buss100
2010-02-17 17:22:19 UTC
Är det 7V ni har så mycket emot? Eller gäller det 12V och 5V också?
Har ett at agg(inte atx altså) med bara en datorcd som last. Funkar
utmärkt.
Skulle kondingarna kunna spränga plåtlådan de sitter i?

Får nog prova en 12V 55W billampa på 7V..... Räcker 10m
säkerhetsavstånd.
Alf.F
2010-02-17 21:11:01 UTC
On Wed, 17 Feb 2010 09:22:19 -0800 (PST), buss100
Post by buss100
Är det 7V ni har så mycket emot?
Nej, det är risken för överspänning vid en icke fungerande koppling.
Post by buss100
Eller gäller det 12V och 5V också?
Har ett at agg(inte atx altså) med bara en datorcd som last. Funkar
utmärkt.
Skulle kondingarna kunna spränga plåtlådan de sitter i?
De har normalt kraftiga höljen så risken är liten men även om lådan
håller är det nog inte helt hälsosamt att få lutstänk i ögonen.
Post by buss100
Får nog prova en 12V 55W billampa på 7V..... Räcker 10m
säkerhetsavstånd.
Det var ju du som föreslog kopplingen, inte mer än rätt att du får
testa funktionen och bedömma om säkerhetsavstånd behövs.
Rekommendeerar att du inte har cd-spelare inkopplad då den rskerar få
12 Volt på 5Volts ingång.
Billampan är utmärkt som last men den kommer nog inte lysa efteratt
kondingarna är uppladdades.

Troligen händer inget förrens efter en rätt lång stund.
Tidsfördröjningen är beroende på vilken spännng kondensatorerna på
5volt-sidan är specificerade för.

/Alf
buss100
2010-02-17 22:48:59 UTC
Post by buss100
[...]
Kollade i ett agg (skiljer säkert mycket mellan olika). 200V
kondingar på primärsidan !? Visst likriktar man 220V? Borde bli 330V
minst. På sekundär sidan satt 16V kondingar. Satt även några små som
nog bara drabbas av små styr effekter.
buss100
2010-02-17 23:45:40 UTC
Post by buss100
[...]
nog bara drabbas av små styr effekter.- Dölj citerad text -
- Visa citerad text -
Min favorit bland pcagg moddar http://www.dasilvas.info/ATX%20Power%20supply.htm

PS Jag har en trave cdspelare med. Och liksom pcaggen använder jag
bara 1 i taget.
Ken
2010-02-18 18:46:27 UTC
Det händer att man seriekopplar kondensatorer.
buss100
2010-02-18 21:11:51 UTC
Post by Ken
Kollade i ett agg  (skiljer säkert mycket mellan olika).
200V kondingar på primärsidan !? Visst likriktar man 220V?
Borde bli 330V minst.
Det händer att man seriekopplar kondensatorer.
Kollade på en ritning. De sitter före likriktning. På var sida om
jord. De tar en halvåg var.

Kopplade in en datacd och en bilboster och fick ljud till en
högpratare. Utan högtalare började bostern låta (musik) för en
högtalar utgång var kortsluten.

Alf.F
2010-02-17 02:15:03 UTC
On Tue, 16 Feb 2010 06:05:11 -0800 (PST), buss100
Post by buss100
Post by Ken
Post by Alf.F
[...]
Om du inte är totalt i avsaknad av minne, så var ditt råd att att
koppla in 10 st fläktar mellan +5 Volt och +12 Volt på en ATX PSU.
Var inte ett sånt jävla kräk att du inte kan stå för vad du skrivit.
Post by buss100
Läs och lär http://www.wikihow.com/Convert-a-Computer-ATX-Power-Supply-to-a-Lab-Power-Supply
Det är fullständigt off topic med länkar som visar att man kan plocka
ut 12 och 5 volts-spänningar för hobbyändamål. Ungefär som att modda
bilen med en blank växelspaksknopp, dvs man behöver inte begripa något
om hur växellådan fungerar.
Får anta att det är BUSS100's nivå av "lek och lär-länk".

Korrekt information om följderna av BUSS100´s koppling:
Om annan last sakns kommer det flyta en ström från +12 Volt in på +5
Volt via fläktarna som kommer aggera motstånd och dessa fläkter kommer
endast rycka till ett ögonblick för att sedan upphöra rotera över
huvud taget. De kommer däremot att ladda upp kondensatorerna på
5Voltsingången till 12 Volt.
Det uppstår då risk för överspänning av saftiga kraftiga kondensatorer
på 5Volts-sidan. Om kondensatorena är av god säkerhetstyp och har goda
överspänningmarginaler är det inte så allvarligt mer än att
kondensatorerna kan förstöras, men det kan även bli betydligt
alvarligare följder
Schema på ATX PSU som på ett enkelt sätt visar att denna av BUSS100
beskrivna kopplingen inte kommer fungera:
Denna PSU uppfyller ATX ver 2.9 och är av relativt god kvalitet.
Lågpris nätaggregat dimensioneras ofta med sämre marginaler med
avseende på kondensatorer.

BUSS100 förefaller ljuga eftersom han avstår från att utföra
kopplingen själv och inte heller begriper varför det inte fungerar i
det aktuella fallet. Hans 7-voltstrick har han troligen endast läst om
på något annat forum för häftiga PC-moddare och önskar han var lika
häftig själv.

Att BUSS100 inte tillhör översta begåvningeliten vad gäller
grundläggande elektronik är ok, alla har varit nybörjare.

Det är som däremot för ner BUSS100 på pissmyrenivå är hans försök att
vara OT istället för att ta ansvar för vad han skrivit, i synnerhet
eftersom hans råd kan vara skadligt.

Det måtte inträffat en "explotion" närmare än vad BUSS100 anar.

/Alf